برخی از مهارت های ضروري براي مديران جهت دستیابی به شاخص های موفقیت
برخی از مهارت های ضروري براي مديران جهت دستیابی به شاخص های موفقیت :
1- مهارت در مذاکره: به گونهاي که حسب ضرورت بتواند کارکنان تحت مسئوليت را نسبت به رعايت توازن بين انتظاراتشان و دريافتيهايش از سازمان متقاعد کند.
2- شجاعت در بيان شفاف انتظارات عملکردي از کارکنان به گونهاي که آنان کاملاً با کيفيت، کميت و ديگر شاخصهاي عملکردي مورد انتظار از خود اشراف پيدا کنند.
3- شجاعت، صراحت و قدرت ذهني در بيان بازخوردهاي عملکرد حين کار به کارکنان
4- قدرت تحليلگري به گونهاي که دقيقاً بداند چه چيز را در کنترل کارکنان بايد ببيند و چگونه آن را با شاخصها تطبيق دهد و مغايرت ها را مشخص کند.
5- قدرت و شجاعت قبول مسئوليت کارکنان به گونهاي که آنان احساس کنند که مدير مستقيمشان آماده است با تمام وجود مسئوليت آنان را برعهده بگيرد.
6- تمايل، شجاعت و قدرت ذهني تفکيک عملکرد خوب، ضعيف و عالي از هم و اعلام آن در مواقع لزوم به کارکنان.
7- استفاده بموقع از اهرمهاي اقتدار در جهت افزايش سطح نظمپذيري واطاعتپذيري کارکنان.
8- توسعه ارتباطات انساني و عاطفي با محوريت کار و نتيجه با کارکنان بهگونهاي که آنان مفهوم اینگونه ارتباطات با محوريت بهرهوري را بخوبي درک کنند.
9- مهارت در گوش دادن به گونهاي که کارکنان مطمئن باشند که در صورت لزوم مديرشان آنها را به دقت و کامل ميشنود.
10- مهارتهاي کلامي، شفاهي و کتبي به گونهاي که کارکنان هم مفهوم کلام را و هم ضرورت و يا اضطرار و يا هرگونه احساس نهفته در آنرا درک کنند.
11- با صبوري و حوصله فراوان کارکنان با سطح مهارت پائين را تربيت کرده و با مربي گري خويش آنان را بصورت دائمي به سطح مهارت بالاتر برساند. از آموختن کارکنان نهراسد.
12- توانائي فکري در بازکردن عرصههاي جديد یادگیری کارکنان به گونهاي که آنان مجبور به تلاش مستمر براي يادگيري باشند.
13- مدیر باید ظاهر و كليت ارتباطاتش انرژي بخش و اميدوار کننده باشد به گونهاي که کارکنان انعکاس انرژيك و با نشاط بودن مدیر را در وجود خويش احساس کنند.
14- مدیر باید با صراحت، شجاعت، دقت، شفافيت، و با رعايت اصول انساني و احترام، بازخوردهاي کتبي را به تکتک کارکنان بصورت جداگانه منتقل کند به گونهاي که آنان کاملاً ميتوانند نظر مديرشان را نسبت به خودشان بفهمند.
15- مدیر باید بر تمايلات غيراخلاقي همچون غيبت کردن و يا شنيدن کلام سخنچينان کنترل کامل داشته باشد به گونهاي که همگان بدانند که اين کارها در واحد تحت مديريت مديرشان خريداري ندارد و به شدت از بروز اين رفتارها اجتناب ميکنند.
16- مدیر باید ظاهر منظمي داشته باشد به گونهاي که بتوان حساسيتش را به نظم و زيبائي از ظاهرش فهميد.
17- مدیر باید با تواضع به کارکنانش گوش دهد به گونهاي که کارکنان در عين اقتدار، تواضع رادر او مشاهده کنند. (اجتناب از پرحرفي به گونهاي که اطلاعات غيرمرتبط و يا غلط ارائه نکند.)
دیدگاهتان را بنویسید