برخی از مهارت های ضروری برای مدیران جهت دستیابی به شاخص های موفقیت :
۱- مهارت در مذاکره: به گونهای که حسب ضرورت بتواند کارکنان تحت مسئولیت را نسبت به رعایت توازن بین انتظاراتشان و دریافتیهایش از سازمان متقاعد کند.
۲- شجاعت در بیان شفاف انتظارات عملکردی از کارکنان به گونهای که آنان کاملاً با کیفیت، کمیت و دیگر شاخصهای عملکردی مورد انتظار از خود اشراف پیدا کنند.
۳- شجاعت، صراحت و قدرت ذهنی در بیان بازخوردهای عملکرد حین کار به کارکنان
۴- قدرت تحلیلگری به گونهای که دقیقاً بداند چه چیز را در کنترل کارکنان باید ببیند و چگونه آن را با شاخصها تطبیق دهد و مغایرت ها را مشخص کند.
۵- قدرت و شجاعت قبول مسئولیت کارکنان به گونهای که آنان احساس کنند که مدیر مستقیمشان آماده است با تمام وجود مسئولیت آنان را برعهده بگیرد.
۶- تمایل، شجاعت و قدرت ذهنی تفکیک عملکرد خوب، ضعیف و عالی از هم و اعلام آن در مواقع لزوم به کارکنان.
۷- استفاده بموقع از اهرمهای اقتدار در جهت افزایش سطح نظمپذیری واطاعتپذیری کارکنان.
۸- توسعه ارتباطات انسانی و عاطفی با محوریت کار و نتیجه با کارکنان بهگونهای که آنان مفهوم اینگونه ارتباطات با محوریت بهرهوری را بخوبی درک کنند.
۹- مهارت در گوش دادن به گونهای که کارکنان مطمئن باشند که در صورت لزوم مدیرشان آنها را به دقت و کامل میشنود.
۱۰- مهارتهای کلامی، شفاهی و کتبی به گونهای که کارکنان هم مفهوم کلام را و هم ضرورت و یا اضطرار و یا هرگونه احساس نهفته در آنرا درک کنند.
۱۱- با صبوری و حوصله فراوان کارکنان با سطح مهارت پائین را تربیت کرده و با مربی گری خویش آنان را بصورت دائمی به سطح مهارت بالاتر برساند. از آموختن کارکنان نهراسد.
۱۲- توانائی فکری در بازکردن عرصههای جدید یادگیری کارکنان به گونهای که آنان مجبور به تلاش مستمر برای یادگیری باشند.
۱۳- مدیر باید ظاهر و کلیت ارتباطاتش انرژی بخش و امیدوار کننده باشد به گونهای که کارکنان انعکاس انرژیک و با نشاط بودن مدیر را در وجود خویش احساس کنند.
۱۴- مدیر باید با صراحت، شجاعت، دقت، شفافیت، و با رعایت اصول انسانی و احترام، بازخوردهای کتبی را به تکتک کارکنان بصورت جداگانه منتقل کند به گونهای که آنان کاملاً میتوانند نظر مدیرشان را نسبت به خودشان بفهمند.
۱۵- مدیر باید بر تمایلات غیراخلاقی همچون غیبت کردن و یا شنیدن کلام سخنچینان کنترل کامل داشته باشد به گونهای که همگان بدانند که این کارها در واحد تحت مدیریت مدیرشان خریداری ندارد و به شدت از بروز این رفتارها اجتناب میکنند.
۱۶- مدیر باید ظاهر منظمی داشته باشد به گونهای که بتوان حساسیتش را به نظم و زیبائی از ظاهرش فهمید.
۱۷- مدیر باید با تواضع به کارکنانش گوش دهد به گونهای که کارکنان در عین اقتدار، تواضع رادر او مشاهده کنند. (اجتناب از پرحرفی به گونهای که اطلاعات غیرمرتبط و یا غلط ارائه نکند.)
![برخی از مهارت های ضروری برای مدیران جهت دستیابی به شاخص های موفقیت](https://hesaabdaari.ir/wp-content/plugins/speedycache-pro/assets/images/image-palceholder.png)