پیش دریافت درآمد + ثبت و ماهیت آن

پیش‌دریافت درآمد یک بدهی است که شرکت باید در آینده تسویه کند. این مطلب، اهمیت زیادی در حسابداری دارد، چون نشان می دهد که شرکت چقدر درآمد از فروش کالا یا خدمات در آینده دارد. پیش دریافت همچنین می تواند به شرکت کمک کند تا سرمایه گذاری کند، بدهی های خود را پرداخت کند، یا هزینه های عملیاتی را تامین کند. این موضوع، باید در صورت‌های مالی شرکت به شکل صحیح نشان داده شود و در پایان دوره مالی نیز، مورد بازبینی قرار گیرد.

پیش دریافت درآمد چیست.

پیش دریافت درآمد چیست؟

پیش دریافت درآمد نوعی بدهی است که موقع فروش محصول یا  خدمات به مشتری، به وجود می آید. این بدهی نشان می دهد که شرکت باید در آینده، کالا یا خدماتی را به مشتری ارائه کند.

ثبت پیش دریافت درآمد

ثبت پیش‌‌دریافت درآمد یک موضوع مهم در حسابداری است که تأثیر زیادی بر گزارش‌های مالی و وضعیت مالی یک شرکت دارد. در واقع، این موضوع به حسابداران و مدیران مالی کمک می‌کند تا درآمدی که هنوز وارد شرکت نشده است را به‌صورت صحیح دریافت و گزارش دهند.

برای ثبت پیش‌‌دریافت درآمد، معمولاً از مبادلات و قراردادهایی که درآمد آنها در دوره‌های آینده تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. این مبالغ به عنوان “پیش‌ دریافت درآمد” در گزارش مالی ثبت می‌شوند. این امر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اعتبارات درآمدی را برای دوره‌های آینده در نظر بگیرند.

بهتر است این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید یک شرکت نرم‌افزاری یک قرارداد بلندمدت برای ارائه خدمات به مدت دو سال امضا کرده است. مبلغ کل قرارداد ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است و در هر سال ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان از این مبلغ، به حساب شرکت واریز می‌شود. در اینجا، شرکت می‌تواند پیش‌ دریافت درآمد مربوط به سال دوم را به عنوان بخشی از درآمد سال اول گزارش کند. به‌این‌ترتیب، اثر مالی این قرارداد بر گزارش مالی شرکت تحلیل می‌شود.

در حسابداری، تعیین و ثبت پیش‌‌دریافت درآمد باید طبق استانداردهای حسابداری مخصوص به هر منطقه یا کشور انجام شود. این استانداردها می‌توانند از سازمان‌های معتبری مثل بورس اوراق بهادار یا انجمن حسابداران محلی دریافت شوند.

ماهیت پیش دریافت درآمد

ماهیت پیش دریافت درآمد

ماهیت پیش دریافت درآمد، بستانکار می‌باشد؛ این بدهی نشان می‌دهد که شرکت باید درآینده کالا و یا خدماتی را به مشتریان ارائه کند. این بدهی، در ستون بستانکار حساب ثبت می‌شود.

اصلاح پیش دریافت درآمد

اصلاح پیش دریافت درآمد به این معنی است که بخشی از وجهی که قبل از ارائه خدمات یا تحویل کالا از مشتریان دریافت شده است، از حساب پیشدریافت کسر شده و به حساب درآمد انتقال داده می شود. این کار باعث می شود که درآمد و هزینه های شرکت با هم مطابقت داشته باشند. برای انجام این کار، این حساب باید “بدهکار” و حساب درآمد باید “بستانکار” شود.

مثال

برای مثال، اگر شرکتی بابت ارائه خدمات آموزشی ۲۲ میلیون ریال “پیش دریافت” کرده باشد و تا پایان سال مالی به اندازه ۱۵ میلیون ریال از آن را انجام داده باشد، باید سند اصلاحی زیر را ثبت کند:

پیش‌دریافت درآمد ۱۵,۰۰۰,۰۰۰

درآمد خدمات آموزشی ۱۵,۰۰۰,۰۰۰

بابت اصلاح حساب پیش دریافت درآمد در پایان سال مالی

استهلاک پیش دریافت درآمد

استهلاک پیش دریافت

“استهلاک پیش دریافت” به این معنی است که وقتی مبلغی را قبل از تحویل کالا یا خدمات از مشتری دریافت می‌کنیم، باید مبلغ “پیش دریافت” از اولین دریافتی تسویه شود. این کار باعث می شود که درآمد و هزینه های شرکت با هم مطابقت داشته باشند. برای انجام این کار، این حساب باید بدهکار و حساب درآمد باید بستانکار شود.

جمع بندی پیش‌دریافت درآمد

در این مقاله به سوال “پیش دریافت درآمد یعنی چه؟” پاسخ دادیم و در مورد نحوه ثبت، اصلاح و ماهیت آن صحبت کردیم. اگر سؤالی در این زمینه داشتید، در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا کارشناسان مجموعه، به  نحوه احسن پاسخگوی شما باشند.

سایر مقالات آبی را مطالعه کنید...

بینش
بینش های ارزشمندی که به تصمیم گیری شما قدرت می بخشد،
blank
جلوتر بمانید در جهان به سرعت در حال تغییر

بینش ماهانه ما برای دیدگاه های استراتژیک کسب و کار.